premiumbeautifulcorset

Friday 10 June 2016

Gaji Awal ! Usah Boros, Elak Sengsara Lepas Raya

Assalamualaikum sayang-sayang semua

Sekejap je rasa harini dah 6 Ramadhan. Semoga amalan kita di bulan Ramadhan diberkati olehNya Amin....

Nak tanya nih... ahkak-ahkak semua dah shopping Raya ke? Dah buat kira-kira perbelanjaan Raya? Cukup bajet ke terlebih ke atau tak cukup? Apa kata belanja ikut bajet yang kita ada sebab lepas Raya pun nak guna duit nak lagi gaji masuk macam biasa kan. Bulan ni pun dapat gaji macam biasa. Cukup ke nak tampung sampai gaji bulan depan?

Jom Wanie nak kongsi dengan u olls semua Tips Mengurus Perbelanjaan Musim Perayaan dari Penasihat Kewangan Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd., Rohani Mohd Shahir.

🔵 Buat perkiraan dan sedia untuk perbelanjaan selepas perayaan nanti kerana tempoh next gaji merupakan masa yang panjang.

🔵 Selamatkan separuh dari GAJI dan SIMPAN dalam akaun lain yang tidak mempunyai ATM kad seperti Tabung Haji dan ASB.

🔵 Pastikan anda tidak berbelanja ketika lapar. Boleh menjengah kemeriahan Jalan TAR selepas berbuka puasa kerana mengikut kajian psikologi kebanyakkan cenderung berbelanja ketika lapar.

🔵 Sediakan senarai perbelanjaan anda dan buat peraturan serta tentukan bajet mengikut keperluan.

🔵 Teknik menyimpan duit dalam sampul berasingan kerana perbelanjaan ketika perayaan harus dirancang selama setahun.

🔵 Hati-hati ketika berbelanja di atas talian kerana ia lebih menyeronokkan kerana pembayaran yang mudah dan tidak nampak mengaliran wang keluar.

🔵 Membeli dan berbelanja dengan ukur baju di badan sendiri.

🔵 Harus pandai mengurus kewangan dan mengawal nafsu dalam Bulan Ramadhan untuk mendidik hati dan jiwa.

Selain tu ada segelintir yang buat loan khas untuk shopping Raya. Beli sofa baru contohnya sebab jiran sebelah rumah pun beli sofa baru. Elakkan dari berhutang kerana sampai Raya tahun depan pun tak semestinya kita habis bayar hutang ke bank. Itu lagi tambaj beban kita atau suami. Elok-elok setiap bulan ada lebihan duit untuk saving tetibe kena bayar hutang bank pula. Nak lagi memang kena harapkan gaji je tiada extra income nak cover. Tak ke bertambah pening dibuatnya.

Apa kata mulai hari ni kita berbelanja ikut kemampuan kita dan elak BERHUTANG.

Macam Wanie sendiri walaupun sekarang ada side income dari BERNIAGA BERSAMA TDC kadang-kadang nak beli sesuatu pun still fikir panjang. Tapi kalau nak tu beli je sebab tak perlu risau 11 Julai 2016 Raya ke 6 Bonus business masuk akaun. Ada duit tambahan before gaji hakiki. Tak perlu risau lagi perbelanjaan lepas Raya. Alhamdulillah. Apa yang Wanie kongsi ni peringatan untuk diri sendiri juga. 😊 Sebanyak mana pun duit kita saving jangan lupa ya untuk masa depan mana tau ada kecemasan.

Nak dapat extra income macam Wanie tak?

Macam mana nak mula?

Tak perlu pening fikir kewangan lepas Raya.

Hubungi Wanie for details.

Wanie Zaaba
0167707061
TDC Business Consultant
PB Expert
Agent Cheras

No comments:

Post a Comment